Jag blev kvinna

Intressant läsning! Inget jag har tänkt sådär jättemycket på faktiskt men det ligger en hel del i det.
Fredrik Strage refererar även till Johnny Scharonne vars blogg är väldigt genus-queercentrerad och den är inte helt fel att läsa ibland. Man får en inblick i och kanske lite större förståelse för sånt som kan verka konstigt och krångligt.
Hon har själv valt att beskriva bloggen med orden "Varken man eller kvinna - är det för komplicerat för dig så behöver du inte läsa".
Alltså: "Man föds inte till kvinna, man blir det". (Beauvoir 1949)

Kommentarer
Postat av: Johnny

Man föds inte till kvinna, ANDRA människor gör en till en. Precis som du gjorde mig till kvinna genom att välja "hon" för att beskriva mig. Jag är inte så petig egentligen med "hon" och "han", men det är ju intressant att du valde "hon". Får man fråga varför? Jag har inte visat en bild på mig själv på flera månader. Skiner mitt biologiska kön genom texten? Är "hen" för pretentiöst att använda?

2009-01-24 @ 16:26:31
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Johnny

Jag hoppas att jag inte lät anklagande. Jag tycker bara att kön och hur folk förhåller sig till det är intressant och bör ifrågasättas. Tack för att du länkade, förresten!

2009-01-24 @ 16:27:44
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Hanna

Väldigt intressant att jag använde "hon" och jag är glad att du uppmärksammade det. Jag tycker själv att det är störande att jag gjorde det, men kan dessvärre inte komma fram till någon bra förklaring till varför egentligen... Jag har aldrig använt benämningen "hen" pga. att jag inbillar mig att folk i min omgivning inte skulle förstå vad jag menade. Kanske blir ändring på det ngn gång.

2009-01-25 @ 10:08:02
URL: http://missfixin.blogg.se/
Postat av: 1:a hyresvärden

Jösses ! riktigt intressant det här !

Jag tänkte också på att du skrev hon...

Bilden får mig att tänka kvinna, men namnet säger man...

Underbart att Johnny svarade !

Dessutom är det ju härligt med flyttgummor, som man kan läsa i hens blogg !

2009-01-25 @ 12:00:40
Postat av: Johnny

Hanna: tack för svaret! Ibland har jag medvetet undvikit att skriva varken han, hen eller hon i en text (men nämnt yrket) och det är kul när folk, utan att tänka, antar vilket kön det är på människan, baserat på hens yrke :D När jag säger "jag ska träffa min läkare" så säger folk "är HAN bra?".



1:a hyresvärden: Kul att du reagerade på flyttgummor. Jag har svårt för ord som könsdefinierar saker som folk av alla kön kan vara. T.ex. våldtäktsMAN.

2009-01-25 @ 14:50:01
URL: http://scharonne.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0