Myter och sånt

Idag hade vi en gästföreläsare. Han pratade mycket om USA, politik, sjukvård, anställningstrygghet, de olika välfärdssystemen, värderingar osv osv.
Väldigt intressant tyckte jag. Det verkade fler hålla med om.

Han nämnde bland annat myten om att alla människor i grunden har samma möjligheter och förutsättningar att lyckas i livet, att "man är sin egen lyckas smed". Väldigt USA och Bush kritiskt, med all rätt förstås. Jag sa lite skämtsamt till Linn och Linnéa att: "Det är Blondinbella han pratar om".

När jag nu kom hem kunde jag inte låta bli att kolla hennes blogg. Hatar mig själv för det.
Småkul att få läsa hennes inlägg om moderaterna där hon visar på "fördomar" om partiet och sedan "svarar" på dem. Hon verkar inte förstå att hon säger emot sig själv. Hon skriver bland annat såhär:
"Fördom 1:  Moderaterna gör rika rikare och fattiga fattigare
Svar: Moderaterna står för en idelogi som är liberal. Man sätter individens rättigheter i första hand. Till skillnad från socialdemokraterna som sätter gruppen i första hand[...]"
Med det sagt tycker jag att det blir ganska tydligt vilka partiernas ideologi gynnar och inte gynnar.

Skönt att många har orkat svara i kommentarerna ändå...
(Vissa svar är riktigt bra, så läs dom).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0