Ordning, kontroll och trygghet

Varning för lite flum...

Jag är den typen av person som vill ha ordning och reda. Jag fungerar bäst då.
I mitt fall betyder det inte att jag är pedant och noggrann med den typen av städning som innebär dammtorkning, dammsugning och så vidare. Det innebär bara att jag vill att varje sak ska ligga på sin bestämda plats. Jag har som jag tidigare nämnt även ett kontrollbehov vilket kanske hänger ihop med det här. Kontrollbehovet tar sig bland annat uttryck i mina drömmar. En återkommande dröm som jag har haft går ut på att jag har glömt att packa ner rätt saker, viktiga saker inför en resa någonstans. Specifikt minns jag att jag glömde snowboarden inför en Trysilresa i drömmen.
(Mitt kontrollbehov har kanske också att göra med min kräkfobi. En liten teori jag och en annan kräkfobisk person har).

Hur som helst så har den senaste tiden varit något av en utmaning för mig. Jag har fått lägga ordningssinnet åt sidan när det gäller en hel del. När man inte längre har ett eget hem blir det så eftersom något annat inte hade varit möjligt. Men jag måste säga att jag är riktigt förvånad och nöjd över hur bra det ändå har fungerat. Man anpassar sig ganska snabbt till de nya förutsättningarna och den ny(gamla) miljön. 

Antagligen spelar tryggheten en stor roll här också. När jag flyttade hemifrån blev Micke den nya tryggheten. När jag nu flyttade därifrån blev familjen den främsta tryggheten på nytt igen. Den förändringen var för mig till en början inte helt enkel från något av hållen men så småningom blir det stabilt. 
Det är lite så jag har upplevt det. Men det där är ju olika för alla och vissa kanske ser sin trygghet i enbart vännerna. Andra har kanske inget behov av trygghet alls, vad vet jag.    


Kommentarer
Postat av: emilystrange

känner precis som du.. familjen blir alltid den återkommande tryggheten!



men när man bott ensam ett tag finner man en enorm trygghet i sig själv också.. då blir familjens och killen trygghet inte lika betydande längrre..enligt mig ;)

2009-11-13 @ 16:43:58
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det känns bra att du upplever det så.. :) Hoppas att jag också kommer bli helt trygg i mig själv och med att bo själv! Vi kör på det ;)

2009-11-13 @ 17:33:19
URL: http://missfixin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0