Sexualitetens avmystifiering

Läser följande i en bok som heter Identitet.

"När sexualiteten utsatts för en total genomlysning och blir en ingrediens i alltifrån såpoperor och talkshows, vad finns det då kvar att hemlighålla eller skydda?[...] Avmystifieringen av mänsklig sexualitet leder visserigen till en avdramatisering men som biprodukt skapas det nya mytologier, fantasier och försök att hemliggöra det sexuella."

Detta får mig direkt att tänka på lördagens samtal där vi i min familj kom in på vad som kan räknas som våldtäkt och hur dagens unga definierar "sex" idag jämfört med hur exempelvis föräldrar gör det.
I min familj pratar vi om sånt här öppet. Det finns inget man inte får prata om hemma hos oss vilket jag ser enbart positivt på.

Men
vid det här tillfället fanns även min mormor och morfar närvarande. För dom är den här öppenheten inte lika självklar eftersom dom inte är vana vid den. Med tanke på det borde man kanske ha lagt band på denna, enligt många, alldeles för öppna diskussion och eventuellt undvikit vulgära uttryck som "suga av" och liknande. Tyvärr var jag alldeles för inne i diskussionen för att ens hinna tänka den tanken vid just det tillfället.

Hur som helst kände min mormor att vi (jag & min bror) pratade om sex på ett mekaniskt och utan värme-sätt och jag tror att det har mycket med ovanstående textcitering att göra.
Det har skett en form av avmystifiering när det gäller sex. Om det är bra eller dåligt kan man förstås ha delade meningar om. Med ett feministiskt perspektiv är det enklare att se fördelar men säkert finns det nackdelar sett ur ett annat perspektiv.

Tycker ni någonting om det här? Anser ni över huvud taget att det har skett en såkallad "avmystifiering" eller hur ser ni på saken?

Kommentarer
Postat av: 1:a hyresvärden

Såna här gånger blir det alltid "dubbelt" i mig. Å ena sidan tycker jag mycket om att man inte förställer sig hos oss bara för att mormor och morfar är med. Då är man trygg ! Det är en utav de viktigaste grunderna för att fungera.

Å andra sidan måste man visa respekt ibland, för jag vill ju gärna att även mormor och morfar ska känna sig bekväma hos oss !



Men men det här var väl nyttigt för oss alla kanske.

2010-04-12 @ 16:43:18
Postat av: Hanna

Mamma: Jag förstår det. Känner ju samma sak såhär i efterhand. Tycker också att det är tråkigt att dom fick uppfattningen av att sex inte längre innefattar kärlek och värme.. Så är det ju inte enligt mig. Vore väldigt tragiskt om det vore så.

2010-04-12 @ 19:35:19
URL: http://missfixin.blogg.se/
Postat av: farsan

Sex (som är mer än samlag)är så oerhört viktigt för alla människor och det måste vara bättre att prata öppet och rakt än att hymla. Framförallt om man vill påverka och förändra. Det som gör mig oroad som farsa är om sex kan ses som vanlig konsumtion. Det som gör mig stolt är att du refekterar och diskuterar.

2010-04-12 @ 20:38:49
Postat av: emilystrange

det jag kan tycka är att sex blir lite tråkigt om man pratar sönder det. det är ju liksom själva grejen att man inte riktigt vet allt och att man får utforska varandras kroppar istället för att få allt serverat exempelvis via datorn.



däremot tycker jag inte att föräldrar ska lägga locket på om deras barn undrar någonting gällande sex, det är ju jätteviktigt att barn får reda på vad som är ok och inte. men mer än så behöver man kansk inte gå in på?



kan hända att jag upplevs som lite konservativ här, men föredrar faktiskt lite hysch hysch före öppenhet. det blir roligare så, mer förbjudet.. och det vet väl alla att förbjuden frukt är den godaste ;)

2010-04-12 @ 21:16:27
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Postat av: Hanna

Pappa: Håller med.



Emelie: Kan ibland känna att jag också faller tillbaka lite på att bli konservativ eftersom jag inte heller tycker om tanken på att man ska prata sönder det.

Men det kan ju få vara så att man diskuterar och reflekterar i vissa situationer, med vissa personer men kanske inte med allt och alla. Det känns ju som skit samma om jag pratar öppet om sånt med kompisar och syskon men jag kanske inte vill göra det med andra.

2010-04-12 @ 21:29:01
URL: http://missfixin.blogg.se/
Postat av: emilystrange

ja jo, det är klart. men kvinnor har nog talat om sex med sina väninnor sedan urminnes tider. det tror jag iaf. kanske inte om exakt det vi talar om idag, men mer än vad som var lovligt på deras tid liksom.



det negativa, enligt mig, är när man avdramatiserar sexet såpass mkt att man inte längre bryr sig om vilka som är närvarande under tiden man blottar sina tankar och funderingar kring sex. sexet blir då lite som "vad-åt-du-till-middag"-snack. det känns tråkigt eftersom det trots allt är någonting väldigt intimt och fint.

2010-04-12 @ 21:56:27
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Postat av: Johanna

Sex är ju avdramatiserat - vilket jag kan tycka är bra. Å andra sidan, när det är så avdramatiserat, flyttar det gränserna för vad som är ok att göra med en annan människa?



Och söker vi hela tiden mer avancerat sex eftersom det vanliga är avmystifierat? Förväntas framför allt unga att ställa upp på allt mer avancerade sexakter för att inte vara tråkiga - ha det sex som alla andra pratar om?



Personligen kan jag bli lite less på sex efter alla Linn Heeds, bloggar, tv-program, krönikor och diskussioner. Som någon sa, det är ju mer spännande när det är lite hemligt, lite mystiskt och om inte förbjudet, så iaf privat.



Vilken BRA blogg du har! Önskar att jag orkade/kunde skriva så.

2010-04-17 @ 12:16:10
Postat av: Hanna

Johanna: Tack så hemskt mycket!

Jag håller verkligen med dig i det du skriver. Och jag ställer mig liknande frågor.



Allt tjat om sex, det ökar ibland pressen. I ett förhållande ska man ha sex si och så många gånger i veckan för att det ska anses vara ett bra förhållande och yada yada...



Herregud, vissa är ju mer eller mindre asexuella och det är säkert inte lätt med det här ständiga fokuset på sex.



Hur som helst, kul att folk/ni kommenterar!

2010-04-17 @ 13:15:36
URL: http://missfixin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0