Kaffebrist och observation

Jävla perkulatorkatastrof. Jag behöver mitt kaffe efter morgonpromenaden.
Nu får jag lov att hålla mig till lunchtid då jag ska möta upp Emelie på något café/lunchrestaurang för observation.

På ett sätt är observation en ganska tacksam arbetsmetod. Man sitter bekvämt med trevligt sällskap, dricker något gott och studerar interaktionen och allt annat i den omgivande miljön. Det gäller dock att någorlunda hålla sig till att observera (något jag och Emelie har vissa svårigheter med = prat, prat, prat).

Det jag inte gillar med observation som metod är att jag alltid har en slags förutfattad mening om vad jag kommer att se för mönster. Det är svårt att gå in med ett helt neutralt synsätt när man redan sedan tidigare har en massa teorier inlärda.
Det behöver i och för sig inte vara ett problem så länge man bestämmer sig för att utgå från en teori och sedan se om den stämmer på just det man har valt att observera. Det vill säga om teorin ska verifieras eller falsifieras. Kanske är det så vi måste göra nu.

Tror att vi ska utgå från Hirdman, den traditionella teorin om genussystemet och komplettera med Anna Jonasdottírs kärlekskraftsteori.
Vi kommer även att använda oss av en enkät och vissa av er (de som passar in på fallstudien) kommer att få en förfrågan om ni vill ställa upp.

Kul ändå. Hoppas vi får ihop något bra, vi vill ju ha VG.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0