Ännu en observation

Som sagt, ännu en metodkurs har inletts.
Det innebär först och främst att jag ska utföra en observation kring valfritt ämne för att sedan koppla samman med valfria teorier i en hemtenta. Senare ska vi på något sätt också samla in kvantitativa data, fortfarande oklart om vad och hur.
Därefter ska vi skriva B-uppsats.

Det jobbiga är att välja ämne till alla uppgifter.

Hittills under mina studieår har jag gjort:

- En ickedeltagande observation (Genus A)
- Intervjuer bland personal på Räddningsverket, tema oklart (Arbetsvetenskap A)
- Intervjuer med utvalda chefer inom landstinget i Värmland (Ledarskap, organisation och kön)
- En ickedeltagande observation i kombination med enkäter, på temat heteronormativitet (Socialpsykologi A)

Sammantaget har temat inte varierat särskilt mycket men samtliga uppgifter har också varit väldigt lärorika och roliga att sammanställa.

Vet inte riktigt vad jag ska välja att observera nu... Vill komma på något kul och bra.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag är helt klart glad att jag gillar observationer, annars skulle det lätt kunna kännas lite tjatigt nu.

Jag lutar åt någon kombination mellan Goffman och heteronormativiteten. Det tror jag kan bli kul!

2010-11-10 @ 11:54:59
URL: http://bloggar.nwt.se/saralingon
Postat av: Hanna

Haha ja! Observationer känns ju ändå som det "enklaste" eftersom man inte måste planera och förarbeta så mycket, så på det viset är det bra.



Det är säkert en ypperlig kombo. Goffman får det nog bli för mig med!

2010-11-10 @ 13:24:24
URL: http://missfixin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0