In Berlin

Jag har haft fem hela dagar i Berlin tillsammans med fem fantastiska tjejer.
Vi bodde i en 75 kvadratmeter stor lägenhet som var belägen i Friedrichshain, den östra delen av Berlin. Där trivdes vi hur bra som helst med det stora uttrymmet som fanns, fräschheten och närheten till både tåg och mat/spritbutik. Vi hade Lidl som granne och där kostade en vinflaska 14 kronor vilket kändes värt.

Vi hann med att vara både väldigt turistiga men också att vara inte alls så turistiga. Vi var typiska turister på så vis att vi åkte guidad Berlinbuss i två timmar och även genom att vi var vid muren samt vid andra kända sevärdheter och tittade. Vi försökte med andra ord att hinna med viss kultur i staden och det tycker jag verkligen att man bör göra när man är i Berlin eftersom så mycket sticker ut och är annorlunda mot vad man är van vid i Sverige. Det som gjorde oss mindre turistiga var dels att vi bodde i ett område där sådana som oss knappt syntes till, dels att de flesta barer och klubbar vi gick till bestod av ett tyskt klientel.

 

Här myser vi med drinkar och rödvin. Vi spelade några olika "kom igång"-lekar och "Fuck the dealer" var enligt mig den roligaste men också den mest förrädiska.

Jag blev dealer och fucked HELA TIDEN vad det kändes som.


Den här byggnaden har tagits över av konstnärer och har i och med det blivit en turistattraktion i Berlin. Det stank av både det ena och det andra inne i huset vilket gjorde att jag inte ens orkade med att gå upp för alla trappor. Frida och Linda orkade dock och de har i efterhand berättat att vi tyvärr missade en del utställningar och annat där uppe. Dumt.

Jag var i och för sig ganska nöjd efter att ha vandrat omkring på utegården där det också var fullt med tavlor och skulpturer av alla dess slag. Bra musik spelade de också konstärerna, lite som grädden på moset. Riktigt häftigt var det där.

En läskig men smått humoristisk grej hände dock. När jag och Carro stod utanför huset och väntade på de andra började en kille några meter bort på trottoaren skrika och gapa väldigt högt i riktning mot oss. Han verkade väldigt arg och upprörd över något (på tyska) men han var samtidigt ganska teatralisk I sitt sätt att röra sig. Carro hade lagt märke till honom innan mig och var skärrad eftersom hon upplevde det som att han var arg på oss över något (han hade tydligen ramlat precis innan också..) Jag däremot försökte intala Carro att det bara handlade om konst, att den skrikande och upprörda mannen var en del i installationen vid huset (eftersom jag verkligen trodde det). Kan väl säga som så att det visade sig att... Nej det var han inte. Han var bara en väldigt påtänd/full/drogad/whatever person som var helt ur kontroll. Smart jag? Nej. Obehagligt? Ja.

 

En regnig dag var vi på ett slags museum/akvarium också. De hade alla möjliga sorters fiskar men även djur som lever på land som bland annat en massa läskiga spindlar och ormar.

Här är vi på en klubb i området där vi bodde, en väldigt berlinsk klubb som det kändes. Alla väggar var täckta av tidningsutklipp, klotter och planscher av olika slag. Mycket annorlunda och vi kändes oss lite malplacerade stundtals, men hade kul ändå.

''

Emma och Linda spelade biljard med några tyska killar på en heavy metal-bar som också låg i närheten av vår lägenhet. Där kände vi oss, om möjligt, än mer malplacerade.

 


Det här var enda gången vi "umgicks" med tyskar under resan. Överlag är jag lite besviken över hur ointresserade och asociala de flesta kändes. Jag hade nog någon föreställning om att folk skulle vara lite mer kontaktsökande. Jag tycker att det brukar bli så av sig självt när man är ett gäng utomlands. Men det är väl kanske lite upp till en själv också, uppenabarligen. Och vi klarade oss ju fint i vårt eget sällskap såklart.

Som ni kan se:



Allt som allt, kul att ha sett Berlin även om det inte är ett av mina favoritresemål hittills.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0