Emetofobi

Sedan jag igår fick höra att det går magsjuka här i krokarna har jag vidtagit vissa åtgärder.
Jag har ätit vitpepparkorn (tänker även fortsätta med det), köpt desinfektionsgelé och blivit allmänt noga med handhygienen. Jag läste någonstans att ca 30 % av Sveriges befolkning är immuna mot vinterkräksjukan, men om det ligger någon sanning i det påståendet har jag faktiskt ingen aning om.
Jag har aldrig haft det och kan ju hoppas på att det betyder att jag är en av de 30.
Att jag gör så stor grej av det hela är inget konstigt, jag gör alltid det. Jag går in i en liten bubbla som Micke sa.
(Riktigt kul att googla det här med kräkfobi, jag är absolut inte ensam om mitt problem om man säger så. Känns skönt att få det bekräftat).
Nu är det dessvärre ännu mer viktigt för mig eftersom det vore extremt ledsamt att drabbas av detta sjukdomstillstånd under jul.
Förresten så har jag en liten teori om att kräksjukan har spridit sig ner hit från Umeå. Jag vet att flera där uppe drabbades för någon månad sedan.

Jag ber om ursäkt för det här hyponkondriska inlägget men sådant som man mår dåligt av känns det alltid bättre att prata om ni vet...

Kommentarer
Postat av: frida

usch magsjuka är ju inget man vill ha nu, eller aah man vill väl aldrig ha det men verkligen inte nu vid jul och allt.



Mitt jobb har bidragit till ett desinfektions beroende. Har aldrig sånn gele i väskan som jag tar på händerna om jag tagit i något ute på stan osv.

Så skön känsla tycker jag efter att man smörjt händerna med bakteriedödande.

Då kan man bita på naglarna bäst man vill;)



Jag funderar på att skaffa sånt kort på friskis så jag både kan köra spinning och gympa. Aldrig testa spinning faktiskt, men det verkar riktigt bra! :)

2008-12-19 @ 16:30:53
URL: http://fridahelaveckan.blogg.se/
Postat av: Lena

Det är aldrig fel att vidta försiktighets åtgärder :) Som du skriver trist att bli sjuk vid jul då man inte vill ligga själv och må kasst!



Ha en fin helg!

2008-12-20 @ 01:01:24
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Sofie

Usch jag har också emetofobi och har haft många år. Skönt att veta att det finns andra som känner som jag. Min högsta önskan är att jag ska kunna se på vinterkräksjukan med ett axelryck och inte på panik så fort någon mår illa.

2008-12-30 @ 17:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0