provocerande iakttagelser

Det här med talutrymme i klassrum, på föreläsningar, sammanträden, möten osv är rätt intressant ibland..
På föreläsningen idag var vi ca. 120 personer och jag skulle tippa på att det fanns kanske 10, absolut max 15 killar där inne. Väldigt tråkigt tycker jag eftersom det vore kul med jämnare fördelning. I vilket fall så lämnade läraren en fråga lite öppen och det fanns möjlighet att uttrycka egna funderingar högt inför alla andra. Det var då tre killar som tog plats och gjorde sig hörda och tjejerna som gjorde det var väl kanske motsvarande siffra och inte fler. Jag tror de flesta fattar vad jag menar.. Killarna snackade dessutom mycket längre.

När vi var i Ransäter presenterade sig Pelikanstyrelsen för oss och där kunde jag (och fler) inte heller låta bli att göra en liten genusanalys. I styrelsen fanns medlemmar som går både andra och trejde året på PA-linjen men gemensamt i alla nuvarande tre klasser är att killarna är högst 20 %. Styrelsens medlemmar hade fler killar än tjejer. Både ordförande och vice ordförande var killar osv.

Jag är uppenbarligen rätt skadad efter att ha läst kursen i genusvetenskap och det är inte så att jag blir upprörd eller bryr mig speciellt mycket utan jag tycker mest att det är rätt kul att uppmärksamma sånt där. Dessutom är det så otroligt provocerande för en del att det finns såna som mig som ens tänker på sånt här...

Kommentarer
Postat av: Jonte

Hejhej! Tänkte bara kommentera lite angående genusperspektivet. Ja, du är uppenbart skadad av det men jag tror du har rätt. Vad jag däremot skulle vilja påpeka är att det här i Linköping (PA) har antagits mycket mer killar än tidigare. Förra året 10/12 stycken och i år närmare trettio. Alltså mer än en fördubbling mot förra året och året innan det mer än 500 % ökning. Därför tror jag vi kommer få se fler killar representerade i diverse festerier eller överfadderier. Just nu innehas varje ledande position i dessa föreningar av kvinnor medan männen procentuellt sett är rätt representerade i grupperna men inte har någon maktposition. Bara så du vet menar jag, vi är mer jämlika i Linköping medan Karlstad anses vara "genus-universitetet". =)



Ta inte detta för allvarligt, bara en kul observation från en provocerande storebror...



Hoppas du har kul och du är givetvis välkommen med sällskap till min nya lya åp lite kaffe o kanske en bulle.



Kram

2008-09-03 @ 14:36:40
Postat av: Hanna

Måste såklart svara.

Jag är faktiskt lite avundsjuk på det eftersom jag hade sett fram emot en klass med fler killar, ngt jag aldrig varit med om, varken i kulturklassen eller framförallt i genusklassen. Så bra där Linköping, tummen upp verkligen! Jag får jobba upp det på Karlstads Personalvetarprogram.



Och just det, bra iakttagelse, i våra faddergrupper är det faktiskt också tjejer som är huvudfaddrar ju...



Klart vi hälsar på, ska bli skoj!

2008-09-03 @ 15:14:40
URL: http://missfixin.blogg.se/
Postat av: 1:a hyresvärden

Oj oj.... tänk nästa gemensamma middag när ni alla är hemma... Åsikterna, och jämförelserna haglar väl ? Men det är riktigt kul, lägg gärna energi på det här !

2008-09-03 @ 17:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0