Filmnostalgi

Det finns vissa filmer från när jag var liten som jag minns extra mycket. Ibland kommer jag att tänka på dem och får då en enorm lust att se dem igen. Problemet har varit att jag inte vetat namnet på filmerna...
Det var mormor och morfar som hade dem och för längesen frågade jag morfar om det här men han trodde att de nog var slängda.
Alldeles nyss såg jag en rosenbuske i en reklam och kom då att tänka på filmerna igen. Jag provade att googla "Film om flicka som hittar sagovärld under en rosenbuske".
Google är fantastiskt.
Filmen heter "Min älskade syster" och är baserad på en bok av Astrid Lindgren, vilket jag inte hade någon aning om. Samma sak gäller för "Gull-Pian", den andra filmen jag brukade kolla på hos mormor och morfar som jag nu hittade på samma sökning. I Gull-Pian medverkade tydligen relativt kända svenska skådespelare som Hanna Alström och Zara Zetterqvist.
En tredje film som jag, Jonathan och Josef brukade hyra på Happy station när vi var små är "The ewok adventures". Det enda jag kunde minnas var att den innehöll orcher-liknande, smått läskiga varelser. Jag fick reda på vilken film det var för någon månad sedan. Google fungerade tyvärr sämre då eftersom det var extremt svårt att skriva passande sökord. Har för mig att det var Jonte som kom på filmtiteln. Han var ju lite äldre också när det begav sig...

Trailer för the ewok adventures:



Hur kunde jag tycka att det här var sååå bra?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hihi, tyckte du att det var bra? Hihi. Ja. Det har ju hänt en del med tekniken ;)

2009-05-13 @ 22:32:32
URL: http://enblondflicka.blogspot.se
Postat av: Kinell

Ååh jag älskade också rosenbuske filmen när jag va liten! Var jätterädd när dom red genom en skog med massa armar som sträckte sig efter dom :) Men jag visste faktiskt inte heller vad den hette!

2009-05-14 @ 16:10:20
Postat av: Hanna

Jaha vad roligt! Jag kommer inte ihåg just den där biten med armar i träden som sträcker sig efter dom, men jag minns vita hästar och sånt. Bra film helt enkelt :)

2009-05-14 @ 17:56:32
URL: http://missfixin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0