Män

"Män, manligheter och förändringsprocesser (7,5 hp)

Kursen ger en allmän introduktion till ämnesområdet mansforskning. Kursen behandlar män och manligheternas historiska förändring, dagens manlighetsideal och mäns aktuella situation i samhället."

Står i valet och kvalet när det gäller den här kursen som startar om någon vecka.
För det första snålar universitetet in på föreläsningarna och det är ju föreläsningarna som är själva grejen.
För det andra är risken ganska stor att mycket som sägs blir upprepning för mig..
Delar av litteraturen har jag nämligen redan läst under Genus A (typ Connell). Och upprepning är jag trött på nu eftersom senaste kvällskursen i ledarskap, organisation och kön i princip tog upp enbart sådant som jag redan kunde.

Trots ett visst motstånd till en början va själva hemtentan på den kursen ändå helt okej att skriva men det berodde enbart på fantastiska respondenter. Det var kul att göra intervjuerna eftersom dom var så öppna och lättsamma i mötet med mig. Blir så jävla glad över att chefer på högsta nivå inom offentlig verksamhet är så pass kunniga och insatta i de här frågorna. Kanske inte är så himla konstigt med tanke på att de arbetar inom politiskt styrda organisationer, men ändå. Det kändes jäkligt bra.



Bild




Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du den där Connellboken på svenska kanske? Jag råkade missa föreläsningen om mansforskning vilket jag får sota för nu när jag ska skriva om det på hemtentan. Min bok är på engelska och jag hänger inte riktigt med.

2010-04-01 @ 11:35:04
Postat av: Sara

Mailade läraren förut, så jag återkommer när jag fått svar!

2010-04-01 @ 14:06:20
URL: http://blogg.nwt.se/saralingon
Postat av: Hanna

Anonym (Frida..?): Jag har tyvärr sålt den.. Och jag hade den också på engelska. Det där med hegemonisk maskulinitet känns ganska abstrakt till en början men när man läst lite mer blir det begripligare. Lycka till iaf! :)



Sara: Åh så bra, spännande.. :)

2010-04-01 @ 14:21:10
URL: http://missfixin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0